روز قيامت


«قد مر فى باب الركبان يوم القيامة عن النبى صلى الله عليه و آله برواية ابن عباس اءنه قال :

لن يركب يومئذ الا اءربعه : اءنا و على و فاطمة و صالح نبى الله فاءما اءنا فعلى البراق ، و اءما فاطمة ابنتى فعلى ناقتى العضباء... تمام الخير»

***

علامه مجلسى گويد:

در باب كسانى كه در روز قيامت محشور مى شوند در حالى كه بر مركب سوار هستند (1)



به نقل از ابن عباس ، از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت كرديم :



در اين روز هيچ كس به صورت سواره محشور نمى شود جز من و على و فاطمه و صالح پيامبر، و من بر براق سوار خواهم بود، و دخترم فاطمه بر شتر من به نام عضباء (2)... . (3)

***

[size=84]1- بحارالانوار، ج ص 230 237 باب 8.

290- اين روايت در بحارالانوار، ج 7 ص 231 و 232 شماره 2، از كتابهاى خصال و امالى شيخ صدوق بدين شرح نقل شده است :

انه لن يركب يومئذ الا اءربعه :

اءنا و على و فاطمة و صالح نبى الله ، فاما اءنا فعلى البراق ، و اءما ابنتى فاطمة فعلى العضباء و اءما صالح فعلى ناقة الله التى عقرت ، و اءما على فعلى ناقة من نوق الجنة ... .



2- و مراجعه شود به :

امالى شيخ مفيد، ص 271 ح 3

امالى شيخ طوسى ، ج 1 ص 32

خصال ، ج 1 ص 204 ح 20

مستطرفات السرائر، ص 94 ح 6

ابوجعفر محمد بن عمرو عقيلى مكى (متوفى به سال 322 ه ) در الضعفاءالكبير، ج 3 ص 102864 اين روايت را با اختلاف جزئى در الفاظ آن ،

از سويد بن عمير نقل نموده و سند آن را به دليل مجهول بودن عبدالكريم كيسان كه از راويان حديث مى باشد، تضعيف نموده است .

و سبط ابن جوزى (597 ه ) در كتاب الموضوعات ، ج 3 ص 244 و ابن حجر عسقلانى (852 ه ) در لسان الميزان ، ج 4 ص 52 شماره 145 ،

نيز آن را از سويد بن عمير روايت نموده اند و هر دو نيز آن را جعلى معرفى كرده اند.

و جلال الدين عبدالرحمن سيوطى (911 ه ) در اللالى المصنوعة ، ج 2 ص 444، و ابوالحسن على بن محمد كنانى (963 ه )،

اين روايت را اولا از سويد بن عمير و ثانيا از كثير بن مره انصارى نقل كرده اند و هر دو طريق را تضعيف نموده و محتواى روايت را منكر و غيرقابل قبول توصيف نموده اند.

همان طور كه ديديم اهل سنت اين روايت را از طريق دو نفر، از رسول اكرم صلى الله عليه و آله روايت كرده اند:

1. سويد بن عمير

2. كثير بن مره الحضرمى الرهاوى

اما سويد بن عمير ناشناس مى باشد، ضمن آنكه روايت كننده از او نيز يعنى عبدالكريم بن كيسان مجهول مى باشد

و لذا سند منتهى به سويد ضعيف خواهد بود، و اينكه ابن حجر عسقلانى در الاصابة ،

سعى كرده تا اثبات كند كه او همان سويد بن عامر انصارى است و لذا روايت سويد بن عمير را به او نسبت داده ، ادعايش بى دليل و غيرقابل قبول است .

و اما كثير بن مره از تابعين است و رسول خدا صلى الله عليه و آله را درك نكرده ، لذا روايت او از پيامبر مرسل و بنابراين ضعيف خواهد بود.

و محدثين شيعه حديث مورد بحث را به طرق مختلف از ابن عباس روايت كرده و به آن اعتماد نموده اند.



3- امالى شيخ مفيد، ص 94 و 95 ح 4.