كيفر ستمگران فاطمه در دنيا


از نظر فقهي كسي كه به چهارده معصوم ناسزا بگويد و يا عملي توهين آميز در مورد آنان انجام دهد، حكمش قتل است، كه در منابع فقهي مورد بحث فقها واقع شده است.

بنابراين، فاطمه ي زهرا كه يكي از حضرات معصومين عليهم السلام مي باشند، هر گونه اسائه ي ادب و جرات و جسارت و بغض و كينه عملي به ساحت آن بزرگوار كيفر شديدي در پي خواهد داشت.

از نظر حديثي نيز روايات زيادي در اين زمينه آمده و از جمله از حضرت امام صادق عليه السلام مي خوانيم كه مي فرمايند:

«چون حضرت مهدي عجل اللَّه تعالي فرجه الشريف ظهور كند، پس از اقداماتي، به كيفر قاتلان ستمگر مادرش فاطمه عليهاالسلام مي پردازد و به سراغ قبر آنان مي رود و آنان را زنده مي كند، و به محاكمه مي كشد و پس از آن به دارشان آويزان مي كند و پس از باز كردن از دار، به پيكبر كثيفشان آتش مي زند. (1) »

اين حديث مي رساند ستمگراني كه به خانه آن حضرت هجوم برده، وي را مصدوم نموده، بچه اش را كشته و خانه اش را به آتش كشيدند، چه كيفر سنگيني در اين جهان دارند.

در اينجا توجه شما را به يك تاريخ زنده، كه نتيجه مطلوبي در اين بحث دارد جلب مي كنم:

رسول خدا هنگامي كه مكه را فتح كرد، همه را آزاد ساخته و از انتقام گرفتن چشم پوشي نمود، ولي از چهار نفر زن و شش نفر مرد نگذشت و آنان را مهدور الدم اعلان كرد. (2)

از جمله اين اشخاص كه واجب القتل اعلان شد هبارين اسود بود. او هنگامي كه دختر بزرگ پيامبر صلي اللَّه عليه و آله (حضرت زينب) عازم مدينه بود، به تعقيبش پرداخت و با نيزه اي كه به وي زد، باعث شد كه آن بانوي گرامي بچه ي خود را كه در شكم داشت سقط كند.

رسول گرامي فرمود: هر كجا به هبار دست يافتيد، دستها و پاهاي او را قطع نموده و سپس به قتل رسانيد. (اقطعوا يديه و رجليه ان قدرتم عليه، ثم اقتلوه) (3)ابن ابي الحديد معتزلي مي گويد:من اين خبر تاريخي پيامبر را به نقيب خود ابوجعفر خواندم او گفت: پيامبر خدا صلي اللَّه عليه و آله به جهت ترساندن زينب و سقط جنين وي، خون هبار را مباح اعلان كرد. (او اضافه كرد:) از اين حديث استفاده مي شود كه اگر پيامبر خدا صلي اللَّه عليه و آله در زمان فاطمه عليهاالسلام زنده بود، خون آنان را كه فاطمه عليهاالسلام را ترسانده و محسنش را كشتند، مباح اعلان مي فرمود.

ابن ابي الحديد پرسيد: اجازه مي دهي من جريان ترساندن فاطمه عليهاالسلام و كشته شدن محسنش را از تو نقل كنم؟

او گفت: از من نقل نكن و بطلان آن را نيز نقل نكن، زيرا من متوقفم. (4)

هذا الخبر قراته علي النقيب ابي جعفر فقال: اذا كان رسول اللَّه صلي اللَّه عليه و آله اباح دم هباربن الاسود لانه روع زينب فالقت ذا بطنها، فظهر الحال انه لو كان حيا لاباح دم من روع فاطمه حتي القت ذا بطنها...

خوانندگان عزيز توجه مي فرمايند كه كيفر دشمنان و ستمگران فاطمه عليهاالسلام از نظر شيعه و سني قتل است و اين مساله موضوعي است مسلم كه دانشمندان فريقين به آن عقيده دارند.

***

1ـ بحارالانوار، ج 52، ص 386، ح 201 «اذا قدم القائم (ع) ثم يخرجهما غضين رطبين، فيلعنهما و يتبرا منهما و يصلبهما ثم ينزلهما و يحرقهما.

2ـ 1ـ عكرمه بن ابى جهل 2- هبار بن اسود 3- عبداللَّه بن سعد 4- مقيس بن صبابه 5- حويرث بن نفيل 6- عبداللَّه بن هلال 7- هند دختر عتبه 8- ساره كنيز خواننده 9- و قينتين 10- قريبا. ابن ابى‏الحديد، ج 17، ص 275.

3ـ شرح ابن ابى‏الحديد، ج 18، ص 14.

4ـ شرح ابن ابى‏الحديد، ج 14، ص 193.