سروري حضرت فاطمه زهرا بر مريم و آسيه


معرفي مريم عليهاالسلام در مقام الگوي شايسته ي همه ي مؤمنان در حالي است كه بهترين تفسيركننده ي آيات قرآن، مريم را سرور بانوان زمانه ي خويش معرفي مي كند و فاطمه را سيد، سرور و سرآمد جمله ي زنان در طول تاريخ:

مريم سرور زنان زمانه ي خويش بود، اما دخترم فاطمه سرور همه ي زنان جهان، از آغاز تا فرجام آن است(1) او قسمتي از وجود من، نور چشم من، ميوه ي قلب من و روح ميان دو پهلوي من است!

فرشته اي بر من نازل شد و به من بشارت داد كه فاطمه، سرور همه ي زنان اهل بهشت و نيز سرآمد همه بانوان امتم است. (2)

صديقة لامثلها صديقة- تفرغ بالصدق عن الحقيقة

بدا بذالك الوجود الظاهر- سر ظهور الحق في المظاهر

هي البتول الطهر و العذراء- كمريم الطهر و لا سواء

فانها سيدة النساء- و مريم الكبري بلا خفاء. (3)

بدين ترتيب فضيلت و سروري فاطمه عليهاالسلام بر آسيه و مريم ثابت مي شود. آري، مقام و منزلت زهراي مرضيه نه تنها بسي والاتر از مقام آسيه و مريم صديقه است، كه اوج فضيلت آسيه و مريم بدان است كه توفيق خدمتگزاري آستان حضرت خديجه ي كبري را به هنگامه ي وضع حمل فاطمه زهرا يافته اند: (4)

مريم به ابريق بهشتي شويد او را- عيسي فراز آسمان ها جويد او را اگر خدا مي خواست درباره ي حضرت زهرا عليهاالسلام مثل بزند، مي فرمود: و ضرب اللَّه مثلا للذين امنوا فاطمة بنت محمد. او الگوي همه ي زنان و مردان با ايمان است. او سرور بانوان هر دو جهان است. افتخار آسيه و مريم آن است كه از خدمتگزاران درگاه فاطمه عليهاالسلام مي باشند.

***

1ـ رسول‏اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: انها (فاطمة) لسيدة نساء العالمين فقيل أهى سيدة نساء عالمها فقال: ذاك لمريم بنت عمران فاما ابنتى فاطمة فهى سيدة نساء العالمين من الاولين والاخرين. بحارالانوار: ج 43، ص 24، روايت 20.

2ـ رسول‏اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: اتانى ملك فبشرنى إن فاطمة سيدة نساء اهل‏الجنة و نساء أمتى. بحارالانوار: ج 21، ص 279

3ـ آينه‏ى ايزدنما: ص 2. شعر از حضرت آيت‏اللَّه محمد حسين غروى اصفهانى.

4ـ چگونگى ولادت يگانه كوثر محمدى را مى‏توان از بيان سلاله‏ى راستين او، امام صادق عليه‏السلام، جويا شد: از آن هنگام كه خديجه‏ى كبرا ازدواج با محمد خاتم انبيا را اختيار نمود، زنان كينه‏جوى قريش جملگى از او دورى گزيدند و او را در وادى تنهايى واگذاردند، به گونه‏اى كه هيچ زنى را اجازه‏ى ديدار با خديجه كبرا نمى‏دادند.... آن هنگام كه زمان وضع حمل خديجه نزديك شد، احدى از زنان مكه براى يارى او حضور نيافت، اما در اين هنگام چهار بانوى رشيد و بزرگوار به اذن خداوند از بهشت بر خديجه وارد شدند. يكى از اين زنان، زبان به سخن گشود و گفت: انا سارة و هذه آسية بنت مزاحم و هى رفيقتك فى الجنة و هذه مريم بنت عمران و هذه صفورا بنت شعيب. بعثنا اللَّه تعالى اليك لنلى من امرك ما تلى النساء من النساء، من ساره (همسر ابراهيم خليل) و اين آسيه دختر مزاحم و او مريم دختر عمران و ديگرى صفورا دختر شعيب است. ما فرستادگان پروردگاريم تا ياريگر تو در لحظه‏اى باشيم كه هر زنى به كمك ديگر زنان نيازمند است، و آنگاه خديجه را كمك كردند تا فاطمه پاك و پاكيزه به دنيا آمد. هنگامى كه فاطمه متولد شد چنان نورى از او ساطع شد كه تمام خانه‏هاى مكه و مشرق و مغرب عالم را در بر گرفت. در اين هنگام ده نفر از حوريان بهشتى بر آن خانه وارد شدند در حالى كه هر يك، دو ظرف پر از آب كوثر به دست داشتند. بانويى كه پيش روى خديجه بود (مريم) فاطمه را برداشت و با آب كوثر غسل داد و آنگاه فاطمه را در پارچه‏ى سفيدى، از شير سفيدتر و از مشك خوشبوتر، پيچيد و پارچه‏ى ديگرى را مقنعه‏ى او كرد. آنگاه با فاطمه سخن گفت. فاطمه فرمود:

اشهد ان لا اله الا اللَّه و ان ابى‏رسول‏اللَّه سيد الانبياء و ان بعلى سيد الاوصياء و ولدى سادة الاسباط. آنگاه هريك از آن بانوان را به اسم صدا زد و به يكايك ايشان سلام كرد. آن بانوان، شادمان و حوريان بهشتى خندان شدند. اهل آسمان‏ها نيز ولادت سرور زنان جهان را به يكديگر بشارت دادند. در آن لحظه نورى بى‏نظير در آسمان درخشيدن گرفت كه تا آن روز چنان نورى ديده نشده بود. اين بار بانوان (مريم، آسيه، ساره، صفورا) فاطمه را به آغوش خديجه سپردند و گفتند: اين دختر را بگير كه پاك‏كننده (طاهر) و پاك شده (مطهر) و پربركت (مباركة) است. خداوند به او و نسل او بركت داده است.

امالى شيخ صدوق: ص 457. غايةالحرام: ص 177. دلائل الامامة: ص 8. بحارالانوار: ج 43، ص 2.