بازگشت

علت غائي جهان هستي


امّا علّت غائي بودن ايشان براي کل جهان هستي، ادلّه و مؤيدات عديده و بسياري دارد.

در حديث کساء چنين وارد شده است: (إنّي ما خلقت سماء مبنيّة ولا ارضا مدحيّة ولا قمرا منيرا ولا شمسا مضيئة ولا فلکا يدور ولا بحرا يجري ولا فلکا يسري الاّ في محبّة هؤلاء الخمسة...) [1] .

به درستي که من خلق نکردم آسمان بنا شده را، و زمين مسطح و ماه روشني دهنده و آفتاب درخشنده و فلکي که دور مي زند، و دريائي که جاري است و کشتي که سير مي کند مگر به جهت دوستي اين پنج تن.

و در حديث ديگر آمده است: (لولاک لما خلقت الافلاک ولولا عليّ لما خلقتک ولولا فاطمة لما خلقتکما) [2] .

اي محمّد، اگر تو نبودي من افلاک را نمي آفريدم، و اگر علي نبود تو را نمي آفريدم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را نمي آفريدم.

و وجه عقلي اين مطلب مي تواند اين باشد که عدم آفريدن موجود کامل از تمام جهات و آفريدن موجود ناقص، يا دليل بر جهل و ناداني خالق است و يا دليل بر عجز و ناتواني او در آفرينش است و يا نشانگر بخل اوست. که مقام و شأن پروردگار متعال از اين عيوب پاک و مبرّي است، پس اگر حضرت زهرا (س) نبود، آفرينش جهان بر خلاف حکمت بنا مي شد.


پاورقي

[1] بحار الانوار: 23/35 ح15 ب1.

[2] کتاب کشف اللآلي بنا بر نقل مرحوم آية الله آقاي ميرجهاني در کتاب (الجنة العاصمة) و علامه مرندي در کتاب (ملتقي البحرين) صفحه14 و مستدرک سفينة البحار ج3 ص334 و عوالم العلوم صفحه26 به نقل از کتاب مجمع البحرين. البته احاديث ديگري در اين باره ذکر خواهد شد.