بازگشت

طاهره


(به معني پاکيزه، بي عيب، پاک و معصوم).در حقيقت آيه شريفي که در پاکيزه دانستن اهل بيت نازل شده است اين نام را براي حضرت زهرا (س) ثابت مي کند. خداي تعالي در سوره احزاب (آيه 33) مي فرمايد: «انما يريد الله ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يطهرکم تطهيرا» يعني خداوند چنين مي خواهد که پليدي هر آلايش را از شما خاندان نبوت ببرد و از هر عيب پاکتان گرداند.

در اين مطلب مفسران و محدثان شيعه و سني به گونه اي انبوه رواياتي ذکر کرده اند که به مفاد آنها معني اهل بيت هر چه باشد صديقه طاهره را شامل مي شود. [1] .

آنچه از کتب لغت و تصريح روايات و گفتار مفسران برمي آيد اين است که نتيجه دور بودن «رجس » از اهل بيت همان دارا بودن مقام عصمت است. در حقيقت نام طاهره با توجه به آيه مورد نظر تاييد عصمت آن بانوست و آنکه آن حضرت حتي پس از رحلت، طاهر خواهد بود و پيکر مطهرش نه در زمان حيات و نه پس از مرگ همچون ديگر مردم نجس نخواهد شد و لمس پيکر پاکش غسل ندارد، چنانکه در روايتي بدين موضوع تصريح شده است. روايت چنين است: مردي به نام حسن بن عمير مي گويد: به امام صادق (ع) گفتم: آيا اميرالمؤمنين پس از غسل دادن رسول خدا (ص) غسل کرد؟ فرمود: با وجود آنکه نبي اکرم (ص) مطهر بود، اميرالمؤمنين (ع) غسل انجام داد تا اين امر سنت گردد. (منظور آنکه سنت غسل کردن پس از مس ميت ترک نشود. [2] .

والاترين حديث در مقام طهارت حضرت زهرا (س) حديث شريف کساء است که شيعه و سني با دهها سند صحت آن را تاييد کرده اند. [3] بر پايه اين حديث، زماني رسول اکرم (ص) به خانه دخترش فاطمه (س) آمد و خود را در چيزي شبيه عبا پيچيد. زماني بعد اميرالمؤمنين علي (ع) و پس از وي حضرت مجتبي عليه السلام و حسين (ع) نزد حضرتش رفتند و آنگاه فاطمه (س) به پيش ايشان رفت. در همين هنگام بود که آيه تطهير (انما يريد الله ليذهب عنکم الرجس اهل البيت...) نازل شد.

اي فاطمه، بدرستي که خداوند تو را بر همه زنان جهان و بر همه زنان اسلام که بهترين دين است برگزيد.


پاورقي

[1] مراجعه شود به کتابهاي ذيل: تاريخ خطيب بغدادي، ج 10؛ تفسير کشاف زمخشري، ج 1، ص 193؛ اسدالغابة، ابن اثير، ج 2، ص 12؛ تذکرة الائمة، سبط ابن جوزي، ص 244؛ درالمنثور، ابوبکر سيوطي، ج 5، ص 198؛ خصائص الکبري، ج 2، ص 264.

[2] وسائل الشيعه، ج 1، ص.

[3] درباره اسناد حديث شريف کساء، کتاب جداگانه موجود است.