بازگشت

بيت الاحزان در منابع حديثي


از جمله منابع حديثي که در آن از انگيزه به وجود آمدن بيت الاحزان سخن به ميان آمده، خصال شيـخ صدوق ـ ره ـ مي باشد که آن محدث بزرگ، در ضمن روايتي با اسناد از امام صادق ـ ع ـ نقل مي کند:

«و اما فاطمة فبکت علي رسول الله حتي تأذّي بها اهل المدينة فقالوا لها قد آذيتنا بکثرة بکائک فکانت تخرج الي المقابر...» [1] .

صريح تر و روشن تر از روايت صدوق، گفتار فضه (خادمه حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ) است که مرحوم علامه مجلسي در ضمن بيان جريان مفصل شهادت حضرت زهرا از زبان فضه، چنين نقل مي کند که:

«ثـم انـه بني لـها بيتاً في البقيع نازهاً عن المدينه». [2] .

«امير مؤمنان ـ ع ـ براي فاطمه، در بقيع و در خارج مدينه، خيمه اي را بپا داشت که آن حضرت به همراه حسنين بدانجا مي آمد و پس از گريه طولاني به خانه اش مراجعت مي نمود».

توضيح اينکه: بطوريکه در کتب لغت آمده است، «بيت» در لغت به معناي «محل و مسکن» است خواه به شکل چادر باشد يا خانه اي از خاک و گل [3] و بطوري که در آينده نيز خواهيم ديد، اولين بيت و مسکني که براي فاطمه زهرا در بقيع ساخته شده، بصورت چادر و خيمه بوده است.


پاورقي

[1] خصال ابواب الخمسه ـ وسائل الشيعه، ج 2، ص 922، باب 87 از ابواب دفن.

[2] بحارالانوار، ج 43، ص 177.

[3] البيت المسکن سواء کان من شعر او مدر ـ اقرب الموارد.