بازگشت

آزادي و آزادگي در ديدگاه و رفتار فاطمه


يکي از واژه ها و مفاهيم بلند جذّاب و دوست داشتني براي بني ادم و انسانهاي به کمال رسيده مفهوم آزادي و آزادگي است اين مفهوم و اين واژه در فرهنگهاي مختلف تعريفهاي گوناگون شده و مي شود.

در دين اسلام و در جهان بيني بزرگان دين نيز اين واژه داراي تعريف و تفسير خاصي است که به نظر مي رسد در زمان ما آشنائي با اين مفهوم از ضروريات مي باشد.

به خصوص در اين مجموعه مناسب است به عبارتي کوتاه ولي پرمغز و گويا از حضرت صديقه زهرا «عليها السلام» اشاره شود که چگونه فرمان پذيريش از اميرالمؤمنين «عليه السلام» را و اطاعت لازم از او را، به خاطر همسر بودن با علي «عليه السلام» در کنار آزادي و آزادگي گذارده و آنها را ملازم با هم مي دانند.

در ديدگاه علي «عليه السلام» آزادگان نجات يافتگان از قيد اسارت شهوات هستند.

قال علي «عليه السلام»: مَنْ تَرَکَ الشَّهَوات کانَ حُرّاً [1] .

[هر کس دست از تمايلات نفساني بردارد آزاد است.]

همچنين زيبائي و جمال آزادگان را پرهيز از امور خلاف انساني مي داند و مي فرمايد:

قال علي «عليه السلام»: جَمالُ الْحُرِّ تَجَنُّبُ الْعارِ. [2] .

[زيبائي آزادگان دوري از ننگها و امور خلاف است.]

از طرفي در تعريف اسارت و اسيران مي فرمايد:

قال علي «عليه السلام»: قَرينُ الشَّهواتِ اَسيرُ التَّبِعاتِ. [3] .

[انسان شهوت زده، برده خواسته هاي خود است.]

قال علي «عليه السلام»: عَبْدُالشَّهْوَةِ اَسيرٌ لايَنْفَکُّ اُسْرُهُ. [4] .

[بنده شهوت، اسيري است که هيچگاه از اسارت آزاد نمي شود.]

قال علي «عليه السلام»: لا يَسْتَرِقَنَّکَ الطَّمَعُ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللَّهُ حُرّاً. [5] .

[طمع و دنياگرائي ترا به بندگي و بند نکشاند چرا که خدا ترا آزاد آفريده است.]


پاورقي

[1] بحار/ ج 77/ ص 238.

[2] ميزان الحکمة/ ج 2/ ح 3566/ ص 583.

[3] غررالحکم.

[4] غررالحکم.

[5] ميزان الحکمة/ج 2/ ح 3558/ ص 582.