بازگشت

ترجمه




علم و عين بر اساس تثليت اند، چنان که ادراک سه نوع است که احساس و تخيل و تعقل است؛ اما توهم، در حقيقت و هم کان عقل ساقط است. تثليث در علم عبارت از حصوص نتيجه که صورت علميه است از اصغر و اکبر و حد اوسط است؛

و تثليث در عين، اين که ايجاد اعيان از نکاح ساري عيني است، و اين نکاح از فرديت سه گانه آغاز مي شود که عبارت اند از ذات احديت- يعني از توجه ذاتي الهي- و از اسماء الهي، و از طبيعت کلي که نفس رحماني است؛ و اين نکاح فرديت نخستين است.

و همچنين به عنوان مثال، خلق انسان براساس تثليث يعني از فرديت سه انه است که عبارت اند از پدر و مادر و هيئت و صورت ويژه اي که از آن دو در حال تلقيح است؛ خداي سبحان در قرآن فرموده است: هر آينه انسان بنگرد از چه چيز آفريده شده است؟ از آب جهنده اي آفريده شده است که از ميان صلب و ترائب بيرون مي آيد.

ترائب جمع تريبه است مانند کتائب که جمع کتيبه است، و آن عبارت از ديواره استخوانهاي جلوي بدن است؛ و صلب ديواره استخوانهاي پشت بدن است، خواه اين دو ديواره استخوانها از مرد باشند خواه از زن؛ چنان که آب جهنده هم مني مرد است و هم مني زن، و چون اين دو آب جهنده در رحم زن در هم آميخته شده اند و يکي گرديده اند به صورت مفرد تعبير به ماء دافق يعني آب جهنده شده است. پس اين آيه کريمه همانند آيه سوره نحل است که: (هر آينه براي شما در انعام عبرت است


که شما را از بطون آنها از ميان سرگين و خون، شير خالص که براي نوشندگان گوارا است، مي نوشانيم.