بازگشت

جواد العالم العقليه


برداشت و تفسيري است از مناقب منسوب به محيي الدين ابن عربي.


عقل کل اول ظهور باري است

وان ظهور اندر موالي جاري است


عقل رزق روح و جان اولياست

قاسم الارزاق شخص مرتضي است


چونکه ظرف جان زهرا کامل است

عقل کل را در پذيرش شامل است


حضرتش مشکات نور عقل شد

تا که نور از او به عالم نقل شد





او جواد العالم العقليه بود

جود حق را مظهر او شد در نمود


آري آري او بود شمس الشموس

منبسط زو گشت عقل اندر نفوس


سالک راه علي او شد نخست

زين سبب او جز رضاي حق نجست


با علي هم راي و هم اوصاف بود

نقد جانش را خدا صراف بود


در لباس زن هويدا شد، ولي

يازده انوار زو شد منجلي


شمس مطلق خود ولي الله بود

آسمان عشق را او ماه بود


چارده نور از يکي مبدا بتافت

هر يکي از ديگري اين نور يافت


روشني از شمس مطلق مي گرفت

گر به خوانندش ولي نبود شگفت


بر وراثت نيست اين قانون حق

هر يکي زيشان ولي اند از سبق





قالب تنشان بود از هم جدا

جمله يک روحند و مبداشان خدا