بازگشت

بيان اشرفيت و افضليت حضرت فاطمه زهرا از كل نساء عالمين




هر چند در جهان هستي نساء و بانوان با شرافت و با فضيلت وجود داشته اند مانند حضرت مريم و حضرت هاجر و حضرت حورا و مانند آنها ولي هيچ يک از آنان در شرافت و فضيلت و کرامت بدرجه و مرتبه حضرت فاطمه زهراي اطهر سلام الله عليها نمي رسند.

زيرا شرافت و فضيلت يا نسبي و يا حسبي و يا قائم بشخص و صفات ملکوتي خود انسان است و حضرت فاطمه (ع) در تمام مراحل جهات مزبور گوي سبقت را از قاطبه نساء عالمين من الاولين و الاخرين ربوده است:

و چگونه چنين نباشد و حل آنکه روحانيت او مقام نفس


کليه الهيه است: و نيز حضرت فاطمه زهرا دختر اول شخص عالم امکان است: فاطمه زهرا سلام الله عليها صادره نخستين و اولين جلوه رب العالمين است.

خداي متعال نور فاطمه زهرا را قبل از عالم و آدم آفريده است و نور او و پدرش و شوهرش نور واحد است چنانچه در روايت معتبر آمده است.

ان الله تفرد في وحدانيته ثم تکلم بکلمته (اي اجاد بجود و اشرق بشروق) فصارت نورا ثم خلق من ذالک النور محمدا و عليا و فاطمته:

پس در واقع حقيقت محمديه و حقيقت علويه و حقيقت فاطميه هر سه از نور واحد خلق شده اند و برهان امکان اشرف که قاعده ي عقليه ائيست برهان اشرفيت صادر نخستين است:

و نيز برهان ديگر بر اشرفيت و افضليت حضرت فاطمه ي زهراي اطهر دختر والاگهر پيغمبر خاتم از باب قاعده ي تشاکل معلول با علت و اثر با موثر است بحکم (کل يعمل علي شاکلته) و مفاد (الولد سرابيه) و اين برهان در کمال قوت است چه آنچه در والد است ظهور و بروزش در روح وَلَدْ و خون ولداست:

و شکي نيست که حضرت ختمي مرتبت عقل کل محمد مصطفي عليه و آله و افضل التحيته و الثناء افضل و اشرف از کل


ماسوي الله است و نيز ولد هم که از هر حيث مشابه با آب است پس بديهي است که مشابه اکمل - اکمل از غير اکمل خواهد بود:

بنابراين قاعده: حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها که خلقا و خلقا از هر جهت و هر باب شباهت تامه به حضرت ختمي مرتبت پدر بزرگوارش دارد اشرف و افضل از تمام نساء عالمين اولاد غير اکمل و مشابه غير اکملند ولي حضرت فاطمه ي زهرا(ع) ولد اکمل و مشابه اکمل و اشرف ما في الوجود است و بحکم مشابه الاکمل اکمل اکمليت و اشرفيت و افضليت آن حضرت از قاطبه نساء عالمين من الاولين والاخرين ثابت و مبرهن و محرز است و اين قاعده کليه برهانيه در تمام اولاد فاطمه زهرا يعني ائمه اطهار (ع) ساري و جاري است که اشرفيت و افضليت آنها از تمام خلايق ثابت و محرز است عقلا و نقلا:

و نيز در تائيد و تثبيت اشرفيت و افضليت حضرت خير النساء فاطمه زهرا سلام الله عليها از کل نساء جهان و اينکه او مختار و برگزيده خدا است از ميان نساء عالمين همانا روايتي است که از لسان حضرت ختمي مرتبت محمد صلي الله عليه و آله صادر شده است و بسيار قابل اهميت است قال رسول الله (ص) لعلي (ع):ان الله


عز و جل اشرف علي الدنيا فاختارني منها علي رجال العالمين ثم اطلع الثالثه فختار الائمته من ولدک علي رجال العالمين ثم اطلع الرابعته فاختار فاطمته علي نساء العالمين: (عن کتاب فاطمته الزهرا(ع) للعلامه الاميني) (ص) 43 طبع امير کبير:

و ايضا عن النبي الختمي (ص) في حديث طويل: علي ساق العرش مکتوب (لا اله الا الله) محمد رسول الله و علي و فاطمته و الحسن و الحسين خير خلق الله: فقال جبرئيل يا رب فاني اسئلک بحقهم عليک لجعلتني خادمهم قال الله تعالي قد جعلت فجبرئيل عليه السلام خادمنا: (عن کتاب بحرالمعارف للعاف الصمداني ملا عبد الصمد الهمداني که صفحه 824):

مستفاد از اين حديث شريف نوراني اين است که حضرت ختمي مرتبت محمد پيغمبر خاتم و حضرت ولي الله الاعظم علي و حضرت ملکه ي ملک و ملکوت وليته الله العظمي فاطمته الزهرا (ع) و دو فرزند دلبند آنها امامين همامين حضرت امام حسن و حضرت امام حسين عليهم الصلوه والسلام اشرف خلق الله و بهترين خلق الله در ارض عالم امکان هستند و جبرئيل خود از خداي متعال خواست که افتحار خدمت و خادميت دربار اين بزرگواران را داشته باشد و خداي متعال درخواست جبرئيل را پذيرفت ملک


مقرب دربار خود را خدمتگزار آنها قرار داد.