بازگشت

بيان مطلب




بيان مطلب به لسان واضح تر نيز محتاج چند مقدمه ديگر است.

مقدمه اول: آنکه ام که به فارسي آنرا مادر گويند به لحاظ آنست که محل تربيت ماده ولد و پروراندن تا حدي که از عالم قوه به فعليت برسد مي باشد و چون ولد از تربيت ام متولد و متکون مي گردد، از اين جهت است که به مادر (ام) اطاق مي شود و لذا شيردادن و حضانت شرط اميت نمي باشد بلکه پروراندن در رحم شرط اميت است.

مقدمه دوم: مراد از (اب) در حديث مبارک مقام ظهور تفصيلي جنبه ولايت و روحانيت حضرت حتمي مرتبت (ص) است.

و شکي نيست در اينکه اين نحوه و اين طور از وجود حضرت رسول اکرم (ص) که مقام ظهور تفصيلي ولايت و روحانيت آن حضرت است متحقق نگردد، مگر به وجود ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين چه آنکه در بدو دعوت حضرت رسول خاتم صلي الله عليه و آله و سلم تا زمان رحلت آن بزرگوار بواسطه کمي وقت و کثرت ابتلائات به جنگها و محاربات و امثال آن مقدور آن حضرت نگرديد که مقام ولايت کليه و روحانيت کامله خود را به


بيان آرد و احکام اسماء و صفات و آنها که مقتضيات اسمائند و اسرار مقام ولايت را کلا و طرا و تفصيلا نمايان و اظهار فرمايد.

وليکن ائمه اطهار عليهم السلام به نحو مبسوط و به تفصيل اين مرتبه را يعني مقام تفصيل ولايت و روحانيت حضرت ختميه را به مقام بسط و ظهور تفصيلي جلوه دادند، چنانکه اخبار و احاديث صادره از مقام عصمت و مخازن علم و حکمت شاهد و برهان اين قسمت است. مخصوصا اخبار صادره از امامين همامين حضرت باقر العلوم و حضرت صادق کاشف حقايق عليهم الصلوه والسلام در بيان شرح اسماء اسماء و صفات حق تعالي و رموز اسرار و دقايق توحيد که در کتاب اصول کافي کليني و توحيد صدوق و احتجاج طبرسي و غيره ثبت و ظبط است و هم آثار مرويه از حضرت رضا عليه السلام در همين مقام که مقام بسط و تفصيل ظهور ولايت است و در کتب معتبره منقول است نيز شاهد قوي و برهان محکم بر اين مطلب است که بيان نموديم تا برسد به دوره رجعت ائمه اطهار که ظهور کامل مقام ولايت کليه مطلقه و دولت و حکومت کلي آنها متصل مي شود به افق عالم آخرت:


باش تا صبح دولتش بدمد

کاين هنوز از نسائم سحر است


(لکل اناس دولته يرقبونها

و دولتنا في آخر الدهر يظهر)




اين بيت منسوب است به حضرت امام صادق عليه السلام.

مقدمه سوم: نظر به دو مقدمه قبل، هرگاه کسي بگويد که ائمه اطهار عليهم السلام وجود تفصيلي حضرت رسول خاتم صلي الله عليه و اله و سلم هستند (به اعتبار جهت روحانيت) نه به لحاظ مقام جسمانيت، درست و صحيح گفته است. زيرا حقيقت ولادت ثانويه روحانيت حضرت رسول اکرم (ص) از بطن اجمال بطور تفصيلي در مرتبه ائمه اطهار عليهم السلام حاصل شده است.

پس از تمهيد اين سه مقدمه، حال مي گوئيم حضرت فاطمه سلام الله عليها (ام ابيها)يعني مادر حضرت رسول (ص) است به شرط رعايت دو امر يکي آنکه مراد از حضرت رسول مقام روحانيت آن حضرت است و دوم آنکه مادر بودن حضرت فاطمه زهراء (ع) براي پدرش به لحاظ وجود تفصيلي روحانيت حضرت رسول (ص) که قبل از حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و تولد او دارا بوده است. پس نتيجه اين شد که مراد از (ام ابيها) اين است که حضرت رسول خاتم (ص) مولود روحاني تفصيلي دخترش محسوب مي گردد. زيرا دخترش فاطمه (ع) مادر ائمه اطهار (ع) مي باشد و ائمه


عليهم السلام وجود روحاني تفصيلي حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي باشند و به عبارت اخري: ولادت ثانويه روحانيه حضرت رسول خاتم (ص) از بطن دختر گراميش حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها است.