بازگشت

تحقيق عرشي محور بيان ام ابيها از نظر مولف




بايد دانست همين طور که براي حق مقامي است که آنرا (احديت) نامند و اين مقام مطلق و نهان بودن صفات و اسماء الهيه و اسرار آنها و نهان بودن اسرار عالم تکوين و تکليف است، و بعد از


آن مقام الوهيت و (احديت) که آن مرحله کثرت اسمائيه و صفاتيه است و در اين مرحله ظهور حقايق به نحو تفصيل است، به نحوي که محرم ظهور و اظهار به جز خاصان دربار و مقربان درگاه الهي کسي نيست، بعد از اين مقام ظهور حق است به اشراق و تجلي فعلي که آنرا وجود منبسط خوانند- که عرش استواء مقام صادر اول و عقل کل و حقيقت محمديه است- همچنين مقام ولايت کليه مطلقه که اقرب به حق از آن چيزي نيست، داراي سه مرتبه از ظهور است:

اول مقام غيب که جميع شئون ولايت و خواص و برکات آن در آن مقام غيب مستکن و مستجن است و آن طور وجودي حضرت ختمي مرتبت عقل کل محمد (ص) است که رشته هاي منفصله از آن حضرت از حضرت علي مرتضي عليه السلام گرفته تا حضرت حجت مهدي عليه السلام همه در غيب وجود آنجناب موجود و محجوب از مشاهده اغيار بودند تمام اوصاف کماليه دوازده امام عليهم السلام ازعلي (ع) با همه سخنان درر بارش و با همه علوم و کمالاتش تا وصي دوازدهم مهدي (ع) با همه علوم و کمالاتشان بنحو اجمال و بساطت در پرده ي غيب نبي اکرم و رسول خاتم صلي الله عليه و آله و سلم متحقق و مستور بود.


مقام دوم از طور ولايت بروز آن است در هويات مبارکه ي ائمه عليهم السلام که تفصيل همان مقام اول است چنانکه پيدا است که تفصيل علوم و بسط سخن در مراحل توحيد و علوم ماوراء الطبيعه و حل مشکلات و تعليم اخلاق فاضله، از حضرت علي مرتضي عليه السلام که شروع شد، مخزن آن حضرت رسول خاتم محمد صلي الله عليه و آله و سلم بود. ليکن در مرتبه احديت و غيب و تعاليم و ظهورات ائمه اطهار بعد از حضرت امام علي عليه السلام از حضرت امام حسن و حضرت امام حسين و حضرت سجاد و حضرت باقر و حضرت صادق و حضرت کاظم و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادي و حضرت عسکري و بعدا حضرت حجت مهدي ولي دهر و امام عصر صلوات الله عليهم اجمعين به همين منوال که مبسوطا همه آنان نظير کثرت اسمائيه بطور متعدد ظاهر و شعب علوم و حکمت و فضائل و کمالات از هر يک جداگانه به عالم وجود فيضان نمود.

مقام سوم مرحله ظهور ولايت است بصورت تصرف و تجلي فعلي و تکوين باذن الله تعالي در همه کائنات که مقام صنع است و بديهي است که به عنوان خلافت الهيه منظور است نه به عنوان استقلال و اين مقام مرتبه ظهور مشيت است همچنانيکه وجود


منبسط مقام فعل و مرتبه مشيت است:

تا اينجا معلوم شد که مقام ولايت کليه مطلقه به مظهريت حق داراي شئون و مراتب ثلاثه الهيه (از احديت و احديت و مقام تجلي فعلي مي باشد.)

و نيز معلوم شد که ولايت يک مقام اجمال دارد و يک مقام تفصيل اما مقام اجمال از طور ولايت که مظهر مرتبه (احديت و غيب) است مخزن آن حضرت ختمي مرتبت عقل کل محمد صل الله عليه و آله است و مقام تفصيل از طور ولايت بروز آن است در هويات مبارکه ائمه اطهار عليهم السلام که تفصيل همان مقام اول است.

حال پس از اين مقدمه عرفانيه مي گوئيم شبهه اي نيست که منشاء بروز و ظهور تفصيلي مقام ولايت کليه مطلقه همانا حضرت فاطمه دختر حضرت خاتم انبياء صلوت الله و سلامه عليهما است که اين بي بي عالم علت بروز ولايت از بطن اجمال به ظهور تفصيلي در مرتبه وجود ائمه اطهار گرديده است در حقيقت مقوم جهت ولايت و روحانيت پدرش خاتم انبياء شده و جهت ولايت و روحانيت پدرش را در مقام بسط و ظهور جلوگر ساخته است.